Blog

Hieronder leest u blogs die zijn geschreven door AgriFood Capital maar ook delen wij hier blogs die te maken hebben met agro, food en werkgelegenheid in de regio Noordoost Brabant.

Trends - Uit eten gaan, geen idee hoe (on)gezond dat is...

Publicatiedatum: 29 november 2016

door Dr. Annet Roodenburg Soms heb je van die weekenden waarin je wel 2x uit eten gaat. Afgelopen weekend was dat weer het geval. Heel gezellig natuurlijk. Maar ik heb dan toch wel het gevoel dat ik dan meer eet dan anders, en ook wel dat het eten zouter smaakt dan thuis. Maar eigenlijk heb ik geen idee...
Lees meer >

Voedingscentrum #3: Huisartsen, koks en het levensmiddelenbedrijfsleven

Publicatiedatum: 24 november 2016

door Dr. Annet Roodenburg Het Voedingscentrum heeft bij de lancering van de nieuwe Schijf van Vijf voor het eerst een web-care team ingezet. Die hebben de 12.000 Twitter-posts bekeken of beantwoord. Mensen praten graag over voeding. Het is een veelbesproken onderwerp. Veel meer dan 15 jaar geleden....
Lees meer >

Voedingscentrum #2 De omgeving veranderen

Publicatiedatum: 22 november 2016

door Dr. Annet Roodenburg Iedereen maakt zijn eigen keuze. Consumenten kiezen wat zij willen eten, de horeca kiest wat op de menukaart komt en fabrikanten beslissen welke producten ze op de markt brengen. Het Voedingscentrum biedt al deze partijen eerlijke, betrouwbare  informatie zodat ze een...
Lees meer >

Voedingscentrum #1: vertaalt wetenschap voor de consument: Schijf van Vijf

Publicatiedatum: 17 november 2016

door Dr. Annet Roodenburg Op 22 maart 2016, tegelijk met de aanslagen in Brussel, lanceerde het Voedingscentrum de nieuwe Schijf van Vijf. De campagne duurde 1 maand en heeft online 4,8 miljoen mensen bereikt waarvan 1,7 miljoen de website bezochten. Ook is er 15x meer media aandacht geweest, dan...
Lees meer >

Waarom je tante Annie moet verleiden tot ander gedrag

Publicatiedatum: 15 november 2016

door Harry van Delft Mijn Tante Annie werd vorige maand 84 jaar. Voor haar verjaardag kreeg ze een IPad. Dat vond ik nogal een verrassend cadeau, voor mijn tante, want in de ruim 50 jaar dat ik haar ken, heb ik niet eerder gezien dat ze verbonden was met onze digitale wereld. Ze heeft geen smartphone,...
Lees meer >

Consumentenbond #3: Helpen met gezonde keuzes: Verkeerslichten of Vinkjes

Publicatiedatum: 10 november 2016

door Dr. Annet Roodenburg De Consumentenbond is al jaren een voorstander van verkeerslichten op verpakkingen van voedingsmiddelen. Als hulpmiddel om de gezondere keuze gemakkelijker te maken voor de consument. Ook internationaal toen in Europa de nieuwe etiketteringswetgeving ontworpen werd (gepubliceerd...
Lees meer >

Consumentenbond #2: Sinds 2007 bezig met zoutreductie, maar gaat zóó langzaam

Publicatiedatum: 08 november 2016

door Dr. Annet Roodenburg In 2006 kwam de Gezondheidsraad met de nieuwe normen voor zout (maximaal 6 gram/dag). Kort daarna startte de Consumentenbond haar campagne ‘Opzouten’, gericht op zoutreductie door de levensmiddelenbranche. Immers, 80% van het zout dat mensen eten, krijgen zij...
Lees meer >

Consumentenbond #1 Kennismaking met de belangenbehartiger

Publicatiedatum: 03 november 2016

door Dr. Annet Roodenburg De Consumentenbond zet zich in voor de belangen van de consumenten en heeft 500.000 leden. Een belangrijke inkomstenbron voor de bond, maar niet de enige. En als het gaat om voeding en gezondheid, dan zet de Consumentenbond zich in voor productverbetering en niet-misleidende...
Lees meer >

Extra blog over vinkjes en stoplichten

Publicatiedatum: 01 november 2016

door Dr. Annet Roodenburg Het Vinkje gaat verdwijnen kondigde de minister aan 2 weken geleden. Daarvoor in de plaatst komt een app, een voedingsapp. En het Voedingscentrum gaat die ontwikkelen. Maar een app is niet hetzelfde als een logo. Niet iedereen gebruikt een app. Om toch een breder publiek...
Lees meer >

Unilever #3: Het Vinkje verdwijnt maar de doelstellingen staan recht overeind

Publicatiedatum: 27 oktober 2016

door Annet Roodenburg Unilever is in 1930 ontstaan uit een fusie van de Nederlandse Margarine Unie en het Britse Lever Brothers. Voor het bedrijf staat de consument centraal. “Zonder de loyaliteit van de consument bestaan we niet.” We spraken met Bart Kuppens (VP Marketing) en Robin van...
Lees meer >