Agrofoodpluim naar BOON-ondernemer Michael Leusink

11 december 2019

Voedselmaker Michael Luesink heeft de boon weer helemaal terug op de kaart gezet. Hij doet dat met duurzame bedrijfsvoering, slimme marketing en aanstekelijk enthousiasme. Daarvoor kreeg hij deze maand van de provincie Noord-Brabant een Agrofoodpluim.

Michael Luesink richtte in 2015 in ’s-Hertogenbosch het bedrijf BOON op. Hij studeerde toen ‘Food innovation’ aan de HAS Hogeschool. Zijn afstudeeropdracht ging over de transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten. “De meeste aandacht ging in die tijd naar soja, insecten, lupine en zeewier, maar ik zag kansen in bonen”, zegt deze voedselvernieuwer. De inspiratie kwam door zijn reizen naar Zuid-Amerika en Azië, waar bonen dagelijkse kost zijn.

Al in het eerste jaar lag BOON in de schappen van Albert Heijn en inmiddels in de meeste supermarkten. Twee investeerders gaan Michael nu ondersteunen met € 1 miljoen euro om ook de Europese markt te veroveren.

In de opstartfase hebben Ondernemerslift+ en AgriFood Capital deze voedselvernieuwer ondersteund met respectievelijk coaching, een starterslening en (REAP) innovatiesubsidie.