Podcast: slimmer voedsel produceren en distribueren met data

30 september 2021

In de podcastserie ‘De club van 30’ van de provincie Noord-Brabant gaan Simone Koekkoek van Pixelfarming, en Frits van Eerd, CEO van Jumbo, met elkaar in gesprek over de toepassing van data in hun bedrijfsvoering. Hoe zetten zij data in om slim en innovatief te ondernemen? Hoe gaan ze bijvoorbeeld om met de gevoeligheden van data en klantgegevens? En wat kunnen ze van elkaar leren?

Ook vertelt Stijn Markusse, eigenaar van Boerschappen, in deze aflevering “Slim” over de rol van data bij het bereiken van een kritische nieuwe generatie Z: "Het goede doel wordt beloond met klanten." Stijn Markusse behoort als Food100 voedselveranderaar tot de meest vooruitstrevende en veelbelovende voedselmakers van Nederland van dit moment.

Werken in pixels
Simone Koekkoek heeft Pixelfarming opgericht, een concept waarbij een stuk land in kleine vierkantjes wordt opgedeeld. Iedereen die dat wil kan vanuit huis zo’n stukje land door een robot laten bewerken en er vervolgens van oogsten.

Simone: “We hadden al ruime ervaring met software en digitale technieken. Toen kregen we een grote behoefte om die in te zetten voor de landbouw- en voedseltransitie. Na het eerste jaar zagen we grote veranderingen in de aantallen en hoeveelheden insecten. Dat gaf een hoopvol gevoel dat we nog kunnen veranderen."

Vier waardevolle letters
Frits van Eerd staat aan het hoofd van de Jumbo supermarkten in Veghel en heeft inmiddels ruim 700 winkels. Hier worden wekelijks meer dan 10 miljoen pintransacties gedaan.

“Vroeger was je afhankelijk van de vakman in je bedrijf", vertelt Frits. "De kennis zat bij de mensen en die adopteerde je gewoon. Data laat ons nu wel eens wat anders zien. We kunnen inmiddels niet meer zonder. Tegelijkertijd hebben we nog veel horden te nemen. Het is 'maar' een begrip van vier letters maar samen kun je daar iets heel moois uit halen.”

Factbased en eerlijk
Volgens Stijn Markusse kun je de generatie Z niet meer aan het lijntje houden met mooie marketingpraatjes. Bedrijven moeten de daad bij het woord voegen en data biedt daarvoor oneindig veel kansen.

Stijn: “In 2030 is de generatie Z wereldwijd de meest koopkrachtige doelgroep. Deze generatie is zeer kritisch. Ze willen zaken doen met bedrijven die circulair of natuurherstellend werken. De footprint van de producten wordt een belangrijk onderdeel van consumentengedrag. Het goede doel wordt beloond met klanten. Mogelijk gaan we boeren betalen op basis van data in plaats van op kilo’s. Factbased en eerlijk.”
 

Beluister deze inspirerende podcast via de website van Landbouw en Voedsel Brabant.


Pixelfarming in actie
Hoe gaat pixelfarming in z'n werk? Bekijk onderstaande video die tijdens de Precisielandbouwdagen op 28 en 29 september j.l. werd opgenomen. Daar demonstreerde Arend Koekkoek de 'Robot One'. 

Pixelfarming is een van de business cases van AgriFoodInnovation. In AgriFoodInnovation werken bedrijven, kennisinstellingen en overheden samen aan verduurzaming van de voedselketen aan de hand van baanbrekende innovaties op het snijvlak van agrifood, data en hightech. AgriFoodInnovation wordt uitgevoerd onder leiding van AgriFood Capital.