Samen Tegen Voedselverspilling aan Tafel terugkijken

24 maart 2022

Voor welke uitdagingen staat het voedselsysteem om meer circulair te worden? Hoe werken partijen in de keten daarvoor samen? Hoe realiseren we een ‘mindshift’ onder consumenten om verspillingsvrij te kopen, te koken en te bewaren? En hoe is het met de verspilling in supermarkten gesteld? Deze onderwerpen stonden centraal tijdens het online event ‘Samen Tegen Voedselverspilling Aan Tafel’ van de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling

Ketensamenwerking
Om de doelstelling voor 2030 – de helft minder voedselverspilling – te halen, is samenwerking in de keten hard nodig, van boer tot bord. De tafelgasten waren dan ook verschillende partijen uit de keten vertegenwoordigd met de volgende sprekers: Anita Scholten op Reimer (Albert Heijn), Gerda Feunekes (Voedingscentrum), Evi Vet (VN-jongerenvertegenwoordiger biodiversiteit en voedsel), Hanneke van Ormondt (Urgenda) en Toine Timmermans van Samen Tegen Voedselverspilling. De presentator en gespreksleider was Paul van Liempt.

”De consument is steeds meer bewust”, zegt Toine Timmermans. “De jongeren van nu groeien op met thema’s als klimaatverandering en voedselverspilling. Ze gaan ook meer in gesprek met hun ouders.”

Dat samenwerken loont, laten de nieuwste verspillingscijfers zien. Het bedrijfsleven heeft daar voor een belangrijk deel aan bijgedragen. Toine: “Een groot deel van de daling van de cijfers (29%) komt door de aanpassing van de portiegroottes. Dat doen de bedrijven. Zij zorgen ervoor dat de porties beter aansluiten bij de behoeftes van de consument.“

Op de vraag van Paul van Liempt in hoeverre Samen Tegen Voedselverspilling een sturend vermogen als ketenpartijen meer moeten doen, antwoordt Toine: “Zeker! Onderling worden de zaken tussen scherp besproken. Wat past bij jullie, waar zijn nog stappen te zetten? Dat vraagt om maatwerk in de keten en daar adviseren we over.”

Terugkijken
Inhoudelijk kwam er nog meer aan bod. Van verspillingsvrije acties en de nieuwste verspillingscijfers door supermarkten, tot positieve consumentencampagnes voor gedragsverandering. Een bevlogen pitch om jongeren te betrekken en een oproep om een circulair voedselsysteem hoger op de klimaatagenda te zetten.

Heb je het event gemist? Kijk dan hieronder de uitzending terug.