Alternate Text

Food100-lijst van 2018 officieel bekend gemaakt

16 oktober 2018

De Food100 is een dynamisch netwerk voor iedereen die zich dagelijks hard maakt voor een beter en duurzamer voedselsysteem. Het voedselsysteem van nu is niet goed genoeg voor de 21e eeuw. De race to the bottom in food moet gekeerd worden en vraagt om toekomstgerichte voedselveranderaars die zich willen verbinden om samen het verschil te maken. Daarom stellen de initiatiefnemers jaarlijks de Food100-lijst samen.

De afgelopen weken is de onafhankelijke vakjury druk bezig geweest met het beoordelen van de ruim 600 aanmeldingen. Uit alle kandidaten zijn 50 changemakers ‘jonger dan 30’ en 50 gamechangers ‘ouder dan 30’ geselecteerd. Op 16 oktober 2018 organiseren de initiatiefnemers – AgriFood Capital, Food Hub, Slow Food Youth Network en Food Inspiration – vanaf 8.00 uur een speciale Food100 Breakfast Meeting waar de Food100 officieel wordt gepresenteerd.

De Food100 is nadrukkelijk géén ranglijst, maar een actuele selectie van de 100 voedselveranderaars van vandaag en morgen, geselecteerd door een vakjury op basis van vier criteria. De volgorde op de lijst is alfabetisch gerangschikt. De vakjury bestaat dit jaar uit: Marjolijn Sonnema (Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit), Ruud Zanders (Kipster), Jaap Seidell (Vrije Universiteit), Helen Kranstauber (Food Cabinet), Martin Scholten (Wageningen UR), Peter Klosse (Academie voor Gastronomie), Freke van Nimwegen (Instock), Dalila Sayd (Het EETschap).

Helen Kranstauber, jurylid, zegt over de lijst van 2018: “Vanuit alle hoeken van de keten zijn aanmeldingen gekomen, meer dan 600 in totaal! De lijst is dit jaar een goede mix van voedselveranderaars door de hele voedselketen heen: van wetenschapper tot ondernemer, van retailer tot blogger. En gelukkig ook weer een aantal vooruitstrevende boeren! Vergeleken met 2017 heeft gezondheid dit jaar een prominentere plek op de lijst, denk aan diëtisten en onderzoekers. Ook staan er meer mensen op die online erg actief zijn en een groot publiek bereiken en zo mensen inspireren om gezondere en duurzame keuzes te maken.”

De overweldigende hoeveelheid aanmeldingen zegt veel over hoe dit onderwerp leeft in Nederland. Helen: “Veel mensen zijn bezig met het verduurzamen van ons voedselsysteem. En dat is te gek om te zien. De Food100 bewijst daarmee ook een belangrijke lijst te zijn, om de inzet van al deze mensen te signaleren en erkennen en de waardering daarvoor uit te spreken. Met de Food100-lijst maken we alle inspanningen zichtbaarder voor de buitenwereld. Maar we zorgen ook dat de mensen op de lijst elkaar zien en leren kennen. Hopelijk ontstaan daar weer mooie initiatieven uit.”

Speciale vermelding
Er is een speciale vermelding voor 3 changemakers van ‘onder de 30’ en 4 gamechangers van ‘boven de 30’ vanwege hun buitengewone prestaties.

Boven de 30 zijn dat:

Inge Vleemingh - De Goedgevulde Spaarvarkens & Imagro

In haar werk als landbouwarchitect helpt Inge boeren om hun boerenbedrijf duurzamer in te richten. Daarnaast is ze oprichter van Goedgevulde spaarvarkens. Een aansprekend initiatief om voedselverspilling tegen te gaan, de lokale voedselkringloop te sluiten en daarmee de lokale economie te spekken.

Jaring Brunia - Boer Brunia
Jaring is een zelfbewuste ondernemende boer die gelooft dat duurzaam boeren draait om een gezonde planeet, maar ook om het werkgeluk van de boer zelf. Hij boert zonder kunstmest en krachtvoer te gebruiken, draait een gezond rendement en houdt het boeren ondertussen leuk voor zichzelf zodat hij tijd overhoudt voor innovatie. Zijn aanpak is schaalbaar en een voorbeeld voor anderen.

Najima en Rachida Kharbouch - The Healthy Sisters
De Healthy Sisters zijn twee Nederlands-Marokkaanse zussen die bloggen over een gezonde leefstijl nadat ze allebei flink zijn afgevallen. Ze zijn gestopt met diëten en hebben in plaats daarvan hun dagelijkse voedselpatroon aangepast. Ze verenigen in hun recepten cultuur en leefstijl en zijn een inspiratiebron voor velen.

Vijf Zoutkamper vissers - Soltmen B.V.
Deze vijf garnalenvissers willen de garnalenindustrie en handelswijze in Nederland veranderen. Met maar één doel: vis voor later. Ze innoveren bijvoorbeeld door hun garnalen niet in Marokko te pellen, maar in Lauwersoog. Maar deze vissers denken verder: ze brouwen bier, maken diverse garnalenbereidingen en heerlijke soepen om maar niets te verspillen.

Onder de 30 zijn dat:

Isabel Boerdam - De Hippe Vegetariër & Nationale Week Zonder Vlees
Isabel is als influencer ook wel bekend als De Hippe Vegetariër en initiatiefneemster van de Nationale Week Zonder Vlees. Met beide initiatieven maakt ze Nederland op een aansprekende manier bewust van de positieve impact van het eten van minder vlees en vis. Haar droom: een Nederland waar minder vlees en vis de nieuwe norm is.

Iris Bouwers - Conseil Européen des Jeunes Agriculteurs (CEJA) / portefeuillehouder internationaal NAJK
Iris heeft vernieuwende ideeën ingebracht voor het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid en daarnaast actief lobby gevoerd om deze ideeën te verankeren in het Europese beleid. Ze is zeer actief om de consequenties van het beleid inzichtelijk te maken voor jonge voedselproducenten.

Sytze van Stempvoort - PeelPioneers
Sytze is het jonge brein achter 'de schillenboer van de 21e eeuw': PeelPioneers. PeelPioneers is een no-waste initiatief dat de bruikbare bestanddelen uit weggegooide citrusschillen haalt, zodat deze als grondstof kunnen dienen voor nieuwe producten. Deze innovatieve manier van reststroomverwerking is in korte tijd opgezet door open samen te werken met tientallen partijen.

Kijk voor meer informatie en de volledige Food100-lijst van 2018 op www.food100.nl.