HAS Food Experience 2022 bruist van talent en innovatie

02 februari 2022

Hybride worsten die de vleesconsumptie helpen reduceren. Maaltijdpakketten voor gezinnen met een lager inkomen en gezondheidsissues. Een fairtrade systeem voor Nederlandse boeren. Luxe chocolade met gedroogde koffiedrab. En een bijzonder biertje als conversation starter.

Dat zijn de vijf innovatieve concepten die op 1 februari jl. tijdens de HAS Food Experience 2022 een FoodmanShip Award hebben gewonnenTijdens een ‘liveshow’ nam presentator Rudy van Beurden alle deelnemers mee langs de genomineerde projecten. Ook deelden experts deelden de laatste ontwikkelingen op het gebied van food.

On the Road to 2030
De projecten van de studenten waren dit jaar verdeeld over vijf categorieën met een focus op de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties. HAS Hogeschool committeert zich actief aan deze doelen. Het centrale thema van dit jaar was ‘On the road to 2030’.
In elke categorie ging een FoodManShip Award naar het meest kansrijke afstudeerproject:
 

  • Categorie Protein | sustainable alternative proteins
    DITTO van Nienke Faas: een concept van 3 hybride worsten met een uitgesproken smaak die mannen onbewust helpt hun vleesconsumptie te reduceren zonder in te boeten op de eetbeleving. Lees meer en bekijk de pitch.
     
  • Categorie Healthy body and mind
    Chefke van Silke van Boxtel: maaltijdpakketten in een vrolijke verpakking die gezinnen met een lager inkomen en gezondheidsissues op een makkelijke manier helpen gezonder te eten.  Lees meer en bekijk de pitch.
     
  • Categorie Sustainable Food systems | the food chains
    Onze Markt van Hester Schilt: een nieuw coöperatief merk met als missie om een ​​eerlijke voedselketen te creëren en boeren een eerlijke prijs te betalen. Extra bijzonder: ligt al in de supermarkt! Lees meer en bekijk de pitch.
     
  • Categorie Unwaste | reduce and prevention
    Phoenix coffee Reborn van Steef Kunnen: een luxe chocoladeconcept met gedroogde koffiedrab als een van de ingrediënten. Lees meer.
     
  • Categorie Meaningful Food Innovations
    Open Up van Duifje van Dugteren: dit spannende concept is een drankje en spel ineen dat het gesprek opent over seksualiteit, seks en gender. De bierflesjes (etiketten) zijn van buiten allemaal anders, maar van binnen allemaal gelijk. Lees meer en bekijk de pitch.

betrokkenheid agrifood capital

Roel Schutten, directeur AgriFood Capital zat in de jury van de FoodManShip Award Sustainable Food systems. “Het voedselsysteem veranderen is een complexe uitdaging”, vertelt hij. "De HAS Food Experience laat zien hoe de toekomst van ons voedsel er uit zou kunnen zien. Dit talent, innovatie en ondernemerschap maken we graag nog meer zichtbaar. Want het inspireert en moedigt aan om de verbinding tussen de huidige voedselmakers en deze generatie te versterken. Daar zetten we ons als AgriFood Capital voor in."

De jury was onder de indruk van de drie genomineerde concepten maar uiteindelijk won ‘Onze Markt.” Roel: “De jury had de eervolle maar ook moeilijke taak om de winnaar te kiezen uit drie excellente verduurzamingsprojecten. Ook de pitches van deze ‘power women’ waren uitstekend. We kozen voor het concept gebaseerd op toegevoegde waarde voor zowel producent, retailer als consument met een transparant prijsmechanisme én de mogelijkheid om op te schalen: Onze Markt! van Hester Schilt."

Lees hier meer over de toepassing van 'Onze Markt' in de praktijk.

Projecten online te bekijken
Alle projecten van HAS Food Experience zijn online te bekijken.

Over de HAS Food Experience
De HAS Food Experience is hét jaarlijkse food-evenement van HAS Hogeschool waarop studenten innovatieve food-projecten presenteren en meedingen naar de FoodmanShip Awards. Dit jaar was de 14e editie van het evenement dat de afgelopen jaren tot soms wel 1500 bezoekers trok, onder wie veel foodprofessionals en gerenommeerde foodbedrijven. In coronatijd werd het evenement vernieuwd. De HAS Food Experience werkt van podium naar platform en zorgt er zo voor dat steeds meer studenten met hun kansrijke ideeën en projecten de weg naar de markt vinden

De HAS Food Experience wordt mede mogelijk gemaakt door Albert Heijn, Rabobank, Vion Food Group, Agrifood Capital, Refresco, Appèl Catering, Royal Swinkels Family Brewers, BOON, Bunzl, Imagro, Rijk Zwaan en Studio Fava.

Fotografie: Karin Jonkers