Hans Steenbergen

Hans Steenbergen is trendwatcher, journalist, columnist, veelgevraagd presentator en moderator van congressen. Sinds maart 2009 is hij co-founder en hoofdredacteur van Food Inspiration Magazine - het eerste digitale magazine voor foodprofessionals ter wereld. Op 21 april 2010 is hij door een vakjury uitgeroepen tot ‘best specialist trendwatcher of the year', in de categorie food. Hans heeft tal van seminars, congressen & workshops geleid waarin hij zijn kennis over foodtrends deelt. Een van de opvallende kenmerken is dat hij foodtrends koppelt aan tal van maatschappelijke, demografische en technologische ontwikkelingen. Tijdens de Dutch Food Week organiseert zijn Food Inspiration voor de eerste keer Trendsummit

 

We kennen Food Inspiration Days die jaarlijks plaatsvinden tijdens Dutch Food Week. Dit jaar komen jullie met Trendsummit, waarom?

Het gaat snel met de veranderingen. En de globalisering zet door. Wereldwijde trends en ontwikkelingen in de wereld van foodservice passeren daarom op deze dag de revue. Een foodtrend-MBA in one day. Internationale keynote sprekers en nationale experts bereiden je voor op de toekomst. Het gaat over innovatie, trends, inzichten en strategische keuzes. We willen weten wat de drijvende krachten zijn die de toekomst in food vormgeven, we zijn nieuwsgierig is naar de nieuwe definities van zakelijk en persoonlijk succes. 

 

Voor wie is Trendsummit bedoeld?

De Trendsummit is voor beslissers in de foodservice en foodretail die informatie en inspiratie zoeken over de foodwereld van morgen. Anders dan de Food Inspiration Days, het grote multi-stage meerdaagse inspiratie-event van Food Inspiration, wordt tijdens de Trendsummit de toekomst diepgaander en breder geëxploreerd. De blik is internationaal en er zijn meer sprekers die Engels als voertaal hebben.

 

Thema is SHAPING THE FUTURE OF FOOD. Kun je dat toelichten?

We leven in een VUCA-wereld, versatile, uncertain, complex, ambigious. Om daarin succesvol te acteren heb je de juiste informatie nodig. Innovatie, trends, insights en succesvolle strategieën van pioniers in food worden samengebracht in één inspirerende dag. 

 

Wat zijn de absolute hoogtepunten van het programma?

Gerd Leonhard, futurist en humanist neemt ons mee op reis langs technologie en humaniteit en de rol van food hierin. Verder verheug ik me op Volkert Engelsman, oprichter en directeur van Eosta, het foodbedrijf dat een inspirerend voorbeeld is van True Cost Accounting. We leggen de rekening niet neer bij Moeder Aarde, nee, alle maatschappelijke kosten verdisconteren we in onze prijs. 

 

Hoe ben je tot de selectie van key note sprekers gekomen?

Ik doe dit samen met collega Arjan de Boer en enkele collega's. We proberen sprekers te contracteren die verrassend zijn, een brede visie hebben, hands-on experience, vernieuwend en hun verhaal goed kunnen vertellen. De line-up is nog niet klaar: we zijn nog bezig met een aantal namen. 

 

Wat is de meest positieve foodtrend die jij ziet op dit moment?

De grote beweging achter de belangrijke foodtrends, daar word ik blij van. Er is een holistisch besef ontstaan dat we een grotere verantwoordelijkheid hebben dan alleen lekker eten produceren, verkopen en serveren. Een duurzaam en gezond voedselsysteem is een van de sleutels om de planeet leefbaar te houden. Het geweten is terug in het eten. 

 

Welke trend of beweging baart jou zorgen? 

Wat ik gevaarlijk vind is de polarisering van het fooddebat. Veganisten en carnivoren moeten aan één tafel kunnen zetten. Net als koosjer en glutenvrij. Daar is de tafel voor bedoeld: de plek waar je reconnect met elkaar, maakt niet uit welke foodstijl je aanhangt. Maar de splijtende krachten in de samenleving zijn sterk. We moeten waakzaam zijn dat de gemeenschappelijke Tafel, de plaats blijft waar je elkaar vindt in plaats van verkettert. 

 

Welke grote verandering hoop jij dat er plaats gaat vinden op het gebied van de productie en consumptie van eten?

Dat plantaardig eten zo lekker wordt gemaakt, dat mensen daar makkelijker voor  kiezen; dat vis en vlees delicatessen worden waar je van geniet omdat er goed mee omgegaan wordt; dat voedselonderwijs in het lespakket komt van de basisschool en voortgezet onderwijs; dat medici ontwaken en food voorschrijven in plaats van farma; dat technologie ons gaat helpen met betere voedselkeuzes.