August de Vocht

Voedselveranderaar August de Vocht.

HOE EN WAARON DRUKT HIJ ZIJN STEMPEL OP DE TOEKOMST VAN ONS ETEN? 

 

Wat doe jij precies en waarom doe je dat?

Met NoFoodWasted gaan we voedselverspilling tegen. Dit doen we door aanbieders en afnemers van producten met een (nog) korte houdbaarheidsdatum aan elkaar te verbinden via de NoFoodWaste app. Consumenten kunnen via de NoFoodWasted app de NoFoodWasted box kopen met nog mooie producten die anders weggegooid worden. We werken samen met supermarkten, restaurants, groenteboeren, bakkers, etc. Iedereen die voedsel aanbiedt aan consumenten kan met de NoFoodWasted app voedselverspilling tegengaan. 

Hoe ben je op het idee gekomen?

Een medewerker van de supermarkt zei me ooit eens dat hij heel veel weggooide. Het gemak waarmee hij sprak spoorde me aan om voedselverspilling aan te pakken. 

 

Hoe is het jou gelukt om van dromen tot doen te komen?

Hmmm, gewoon doen waar je in gelooft en niet elk commentaar als probleem zien maar als uitdaging om beter te worden. 

 

Wat waren de grootste obstakels waar je tegenaan liep?

We waren de eerste partij in de wereld die actief een app gingen inzetten om voedselverspilling tegen te gaan. Dan is het nog wel eens lastig om te bewijzen dat het werkt. 

 

Wat was de grootste meevaller?

Consumenten zien voedselverspilling gelukkig ook echt als een probleem waar ze zelf aan de oplossing kunnen meewerken. 

 

Waar hoop jij over 5 jaar te staan?

Dan zijn we met NoFoodWasted een top 3 partij in Europa en bereiken we meer dan 200.000.000 mensen. 

 

Wat is jouw ultieme doel?

Dat we meer dan 1.000.000.000 mensen bereiken met de NoFoodWasted app om samen voedselverspilling tegen te gaan.

 

Wie is jouw grote voorbeeld/inspiratiebron?

Ik heb niet één voorbeeld of inspirator. Mensen met wie ik spreek, de boeken of interviews die ik lees, de programma's die ik kijk en de ervaring die ik krijg, zorgen ervoor dat je jezelf ontwikkelt zoals je dat doet en dat is niet op te hangen aan een voorbeeld of inspiratiebron. We zijn allemaal elkaars voorbeeld of inspiratiebron.

 

Wat is de meest positieve foodtrend die jij ziet op dit moment?

Algemene bewustwording van voedsel. 

 

Welke trend of beweging baart jou zorgen? 

Dat voedselverspilling ingezet wordt als marketingtool. Terwijl het echt ernst is en niet alleen om méér te verkopen of kopen. Het gaat er om dat we bewuster kopen. Niet meer alleen kopen wat we willen maar kopen waar we niet meer zonder kunnen. 

 

Welke grote verandering hoop jij dat er plaats gaat vinden op het gebied van de productie en consumptie van eten?

Uiteindelijk hoop ik dat we minder voedsel gaan produceren met een hogere kwaliteit waardoor de prijzen verhogen en zo de marge van de boeren blijft en/of beter word. En als consument zullen we dan bewuster omgaan met eten omdat eten weer waarde heeft gekregen. 

 

Tot slot, is er nog iets dat je kwijt wilt?

Doe mee met NoFoodWasted en ga verspilling tegen. Minder verspillen, meer besparen. Het is niet dé oplossing maar wel een van de oplossingen om samen het voedselverspillingsprobleem te verminderen.

Foto Sandra Peerenboom