Brabant blijft ook na 2018 samenwerken met onderscheidende foodregio’s

16 maart 2018

Stimulans uit Europa voor samenwerking

Europa stimuleert dat Brabant na 2018 blijft samenwerken met andere Europese foodregio’s. Vandaag werd in Galway bekend gemaakt dat de Europese Commissie de versterking van deze Regio’s wil stimuleren door middel van financiële ondersteuning. Dat betekent voor Brabant dat initiatieven die tijdens dit belangrijke foodjaar worden ontwikkeld een vervolg kunnen krijgen. De Europese steun betekent een erkenning van de Europese Regio’s van de Gastronomie als onderscheidende foodregio’s.

De samenwerkende Europese Regio’s van de Gastronomie kunnen de komende jaren op steun van de Europese Commissie rekenen. Dat werd vandaag bekend gemaakt bij de start van het Europese Jaar van de Gastronomie van de West-Ierse regio Galway die de titel dit jaar deelt met Brabant. Het gaat om een totaal bedrag van 1,5 miljoen euro.

Extra stimulans
De Europese subsidie is vooral bedoeld om de samenwerking tussen overheden, onderwijs en bedrijfsleven uit de diverse sectoren in én tussen de Europese regio’s voor de langere termijn te stimuleren. Hierbij gaat het om uitwisselingsprogramma’s voor ondernemers, studenten, beleidsmakers rond thema’s als innovatie, gezondheid en onderwijs met andere foodregio’s zoals Galway, Kuopio en Catalonië.

Deze ondersteuning stelt AgriFood Capital en de provincie Noord-Brabant in staat om ook na 2018 te blijven samenwerken met de andere regio’s. De economische ontwikkeling van Noord-Brabant krijgt hierdoor een extra stimulans. Onder aanvoering van de gemeente ’s-Hertogenbosch wordt de komende tijd de invulling van deze Europese samenwerking nader uitgewerkt.

Cultureel erfgoed
De Europese Regio’s van de Gastronomie worden gesteund door de Europese Commissie omdat gastronomie, ofwel de lokale en regionale (agri)food traditie, erkend wordt als cultureel erfgoed. De agrifood keten zoekt hierin de samenwerking met sectoren als toerisme, onderwijs en gezondheid. Deze grote diversiteit is een belangrijke economische kracht van de regio’s. De Europese Commissie wil dat dit erfgoed blijft behouden voor de volgende generaties.

Activiteiten tijdens Brabants foodjaar 2018
De bekendmaking volgt twee weken na de start van het Europese foodjaar In Brabant. In het innovatieprogramma WeAreFood gaan ondernemers, kennisinstellingen, studenten, zorg-professionals, onderzoekers, chefs en food experts met elkaar aan de slag om het voedselsysteem verder te vernieuwen. Tien maanden lang zetten ze één actueel thema in de schijnwerpers. Van het aanpakken van voedselverspilling, via producten van Brabantse bodem tot de laatste maand waar de Brabantse gastvrijheid centraal staat.

In WeAreFood2018 trekken initiatiefnemers provincie Noord-Brabant en AgriFood Capital samen op met de Brabantse regio’s en gemeenten. Daarnaast steken vele ondernemers, instellingen en inwoners tijd, geld en energie in activiteiten die zij organiseren.

Met de campagne Brabant Celebrates Food, uitgevoerd door VisitBrabant, wil Brabant zich bovendien nationaal en internationaal als gastvrije en gastronomische regio op de kaart zetten. Van pop-up restaurants via food festivals naar inspirerende tentoonstellingen: alles draait om voedselbeleving.