Brabantse instellingen werken samen aan beter eten in de zorg

6 september 2018

Op 10 oktober a.s. zetten 10 tot 15 zorgorganisaties uit Noordoost- en Midden-Brabant samen de beweging in naar beter eten. Op deze datum starten ze officieel met ‘Duurzaam en Gezond aan Tafel’. Met dit landelijk beproefde programma bieden Diverzio en de partners Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken, Stichting Godshuizen en AgriFood Capital ondersteuning aan zorginstellingen die werk willen maken van een hogere maaltijdtevredenheid, minder voedselverspilling, lagere kosten én meer duurzaam inkopen.
De startbijeenkomst vindt plaats in de Dutch Agri Food Week.

Een structurele verbetering van het eten voor patiënten, cliënten en medewerkers. Dat is waar de Brabantse zorgorganisaties samen actief mee aan de slag gaan. Zo kan lekker en gezond eten in de zorg het lekkerste en goedkoopste medicijn zijn.

Koen Nouws Keij, directeur van Diverzio, dat het programma ontwikkelde en er al ruim 100 zorginstellingen in het land kennis mee liet maken, laat met het programma zien dat het eten in de zorg beter kan. “Het is natuurlijk een teken dat er iets niet goed gaat, wanneer 30 tot 40 procent van de maaltijden in de afvalbak belandt”, stelt hij. “Tegelijkertijd zie je dat een kwart van de ouderen in de zorg ondervoed is. Wij horen zowel verhalen van bewoners en cliënten die het eten niet lekker vinden, als van zorgorganisaties die hun maaltijdvoorziening niet goed voor elkaar krijgen. In dit programma laten wij zien dát en hoe we het samen ánders kunnen doen. Met een integrale aanpak blijkt dat een duurzame en gezonde zorgmaaltijd juist goedkoper is en niet duurder! ”

Martin Houben, directievoorzitter Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken is zeer verheugd met dit programma; “Als toonaangevende bank in de Nederlandse gezondheidszorg  kunnen en willen wij in deze beweging niet ontbreken. Ondernemingen informeren over gezonder en bewuster met voeding om te gaan voor hun cliënten past volledig in onze visie.”

Praktijk netwerk
De deelnemers aan ‘Duurzaam en Gezond aan Tafel’ gaan elk op hun eigen manier aan het werk. Ze leren van elkaars ervaringen en delen hun al opgedane kennis en kunde. Zo maken ze binnen een jaar grote stappen in het verbeteren van het eten en drinken voor hun patiënten, cliënten en personeel. In een serie van vijf masterclasses plukken de deelnemende organisaties de vruchten van de samenwerking met de Academie voor Gastronomie, Diagnose Voeding & Gezondheid, Care Culinair, Foodfirst Network, NEVI en de al genoemde partners. Tal van gerenommeerde en inspirerende sprekers dragen hun steentje bij aan het programma.

Er is nog plaats voor ….
De masterclasses lopen van oktober 2018 tot en met juni volgend jaar. De startbijeenkomst vindt woensdag 10 oktober a.s. plaats bij Reinier van Arkel in ’s-Hertogenbosch, de oudste psychiatrische instelling van Nederland. De Bossche burgemeester Jack Mikkers is bereid gevonden de eerste bijeenkomst officieel te openen. Het programma start toepasselijk in Dutch Agri Food Week, waarin organisaties, netwerken en initiatieven door het hele land de toekomst van ons eten presenteren. Voeding en gezondheid is één van de thema’s dat hierbij aan bod komt.

Voor de eerste groep deelnemers aan het programma in Brabant is een subsidie van 25 tot 50 procent mogelijk. Geïnteresseerde instellingen kunnen zich nog tot 26 september a.s. aanmelden via www.duurzaamgezondaantafel.nl of info@diverzio.nl.