August de Vocht, grondlegger en eigenaar NoFoodWasted

01 januari 0001

August de Vocht, grondlegger en eigenaar NoFoodWasted

Minder verspillen, meer besparen. Dat is voor Noordoost-Brabant een van de manieren om een topregio te zijn in de agrifood en te komen tot een duurzame voedselketen. Een keten waarin wordt geproduceerd wat nodig is, waarin het niet meer nodig is om eten weg te gooien. Samen met de provincie Noord-Brabant stimuleert AgriFood Capital kansrijke initiatieven die aan deze doelstelling bijdragen via innovatiesubsidies (Regeling Economie & Innovatie, voorheen REAP). Maak kennis met August de Vocht die van de aanpak van voedselverspilling zijn persoonlijke missie heeft gemaakt.

Een betere wereld

Van niet verliezen naar winnen

Voor ondernemer August de Vocht van NoFoodWasted was de toekenning van deze subsidie het grote omslagpunt. Via Ondernemersliftplus werd hij op het bestaan ervan geattendeerd. August de Vocht: “Toen de REAP loskwam, ging de rest ook mee. REAP gaf het laatste zetje om door te kunnen gaan.  Na jarenlang werken om niet te verliezen, betekende het de omslag naar werken om te winnen.” Voorwaarde van AgriFood Capital om voor deze subsidie in aanmerking te komen was wel dat August de Vocht met zijn bedrijf NoFoodWasted van Eindhoven naar de Jamfabriek in ´s-Hertogenbosch moest verhuizen. Maar August had voor hetere vuren gestaan.

August de Vocht, grondlegger en eigenaar NoFoodWasted

Om te komen waar hij nu staat, ging er namelijk ruim twee jaar ploeteren aan vooraf. August ging zelfs bijna persoonlijk failliet. Zo ver ging hij om zijn droom te verwezenlijken. Die zoektocht van twee jaar is vastgelegd door filmmaker Thijs Verwegen in een documentaire. August zette door: “Door de komst van mijn twee kinderen groeide het besef nog sterker dat ik de wereld beter wil achterlaten voor hen. Niet in de vorm van geld, maar gewoon dat de wereld er echt beter uit ziet.”


 

Afgeprijsd App


August herhaalt het nog maar eens: “We gooien vier miljard euro aan eten per jaar weg. Hoe anders zou het zijn als consumenten enkel kopen wat ze nodig hebben.” Op basis van die gedachte ontwikkelde hij de Afgeprijsd App die consumenten in contact brengt met supermarkten die op het punt staan om voedsel weg te gooien omdat de houdbaarheidsdatum nadert. Supermarkten scannen de producten in, zodat de consumenten via de app kunnen zien waar bij hen in de buurt afgeprijsde artikelen te koop zijn. August: “Zij kunnen hierdoor slimmer inkopen. Voedselverspilling wordt een keuze. Op een leuke manier ontstaat een gedragsverandering.”

Vernieuwend concept om voedselverspilling te voorkomen

Begin gewoon en maak het waar

“Vanaf het eerste moment (september 2013) vond iedereen die ik sprak de Afgeprijsd App een goed idee, maar niemand wilde erin investeren. AgriFood Capital zag in dat het een vernieuwend concept is dat een maatschappelijk probleem oplost.” Alles wijst ernaar dat dat een goede inschatting is. In september 2014 startte NoFoodWasted de samenwerking met één supermarkt die mee wilde doen, in 2016 waren het er veertien en inmiddels zijn het er al tweehonderd.

“Mentaal was voor mij de pitch die ik in 2014 deed in San Francisco heel cruciaal. Ik heb daar leren omdenken. In Nederland zijn we gewend om een plan volledig dicht te timmeren vanuit allerlei bezwaren. Amerikanen bekijken het van de positieve kant. Het is er nog niet? Dan ben jij de marktleider. Begin, en maak het waar. Ik heb er nooit aan getwijfeld maar het is fijn om te merken dat anderen er ook in geloven.”

NoFoodWasted won in november 2016 Present Your Startup en was daarmee de beste startup van Nederland. In februari 2017 riep NRC NoFoodWasted uit tot de meest impactvolle startup van Nederland. Ook behoorde NoFoodWasted tot de groep finalisten voor de BOV-trofee 2017 (Beste Ondernemers Visie). In mei 2017 won August de Vocht bovendien een pitch event in New York, Haarlem to Harlem. De Guardian en TED.com hebben het bedrijf in hun top 5 gezet van wereldwijde oplossingen tegen voedselverspilling. In september 2017 eindigde NoFoodWasted op plaats 38 van de MKB Innovatie Top 100.

Bron: Regio in Bedrijf september 2017, auteur: Hennie van de Kar