- Ondernemers
- Startups
- Studenten
- Netwerk
- Voedselverwerking
- Data & Tech
- Skills & talent

HIGHFIVE ondersteunt het mkb in de voedselsector bij digitale innovaties, zoals sensoren, robots en kunstmatige intelligentie. Het programma biedt coaching, training, vouchers en netwerkbijeenkomsten.
De ondersteuning van HIGHFIVE levert een bijdrage aan een duurzamer, groener en toekomstbestendig voedselsysteem in Europa. AgriFood Capital is de Nederlandse partner van HIGHFIVE en voert het programma uit samen met Brainport Development binnen Next Tech Food Factories. René Bink van een van de gerealiseerde projecten - Healthy Fridge - vertelt.
Wat is de missie van Healthy Fridge?
René Bink: Healthy Fridge heeft als missie om gezonde voeding 24/7 beschikbaar te maken. Onderweg, op school, in bedrijfskantines en openbare ruimtes. De groep mensen die gezonder wil eten stijgt gestaag. Ook willen we op steeds meer plekken toegang hebben tot gezonde voeding, op ieder moment van de dag. Gelukkig helpt technologische vooruitgang ons hierbij, waardoor we steeds slimmer en goedkoper gezonde voeding kunnen aanbieden.
Je zegt dat er iets fundamenteels scheef zit in ons voedselsysteem. Kun je dat uitleggen?
René Bink: We worden overspoeld door houdbare producten, vol met suiker, zout en vet. Als je mensen gezonder wil maken, moet je ze gezonde voeding aanbieden. En juist het aanbod van gezonde ‘to go’-voeding is momenteel erg slecht. Uit onderzoek van HAS blijkt zelfs dat 95% van het voedsel in en rondom de onderwijsboulevard in ’s-Hertogenbosch niet past in de Schijf van 5.
Hoe is Healthy Fridge begonnen?
René Bink: Net voordat corona uitbrak zijn we gestart. We begonnen in de wereld van vending machines, die traditioneel gebaseerd zijn op het Coca-Cola-principe: zoveel mogelijk producten met een lange houdbaarheid in de automaat stoppen. Bij gezonde voeding werkt dat niet, want dat bestaat uit verse ingrediënten met een beperkte houdbaarheid. De uitdaging was dus: hoe brengen we vraag en aanbod in balans en houden we de tijd tussen het snijden van de ingrediënten en de verkoop in de automaat zo kort mogelijk?
Hoe reageren bedrijven en instellingen op jullie concept?
René Bink: We hebben de wind mee. Steeds meer organisaties zien het belang van gezonde voeding voor hun medewerkers. HR-adviseurs zijn onze belangrijkste ambassadeurs; zij benadrukken het belang van gezonde en gelukkige werknemers. Bedrijven als ASML, waar onze automaten staan, willen een gezonde werkomgeving voor hun hardwerkende mensen. Dit zie je eigenlijk bij veel techbedrijven. Ook in ziekenhuizen zijn we actief. Daar stond zelfs onze eerste automaat in 2020, midden in de coronadrukte. Zo konden we het personeel voorzien van gemakkelijke, gezonde voeding.
Welke rol speelde het project HighFive in jullie ontwikkeling?
René Bink: De financiering en contacten vanuit Next Tech Food Factories hebben ons geholpen met het bouwen van de eerste pilotmachine. Die konden we vervolgens plaatsen in het Stadshuis in Utrecht. Daarna zijn we verder gaan ontwikkelen en daarin heeft het Highfive project van Next Tech Food Factories een grote rol gespeeld. Data was daarin de sleutel. JADS, de data universiteit in ’s-Hertogenbosch, heeft ons geholpen met de opzet van algoritmes. Hiermee balanceren we vraag en aanbod: we leveren zo laat mogelijk, zodat er geen verspilling is en de automaten toch goed gevuld blijven met dagverse producten. De samenwerking met JADS heeft ons echt laten zien dat data in de keten met elkaar delen en daarop het productieproces uitlijnen essentieel is.
Hoe gebruiken jullie data verder?
René Bink: De inzet van data-analyse zorgt voor minder kosten en meer waarde. Daarnaast gebruiken we data niet alleen voor voorraadbeheer, maar ook voor promotie en pricing. We zien welke producten op welke locaties populair zijn, welke voorraad er nog is en welke producten we extra onder de aandacht willen brengen. Door prijzen aan te passen of bepaalde producten te highlighten, kunnen we inspelen op het gebruiksgedrag van klanten.
Waar ligt de toekomst van Healthy Fridge?
René Bink: We willen toewerken naar een veel persoonlijkere klantrelatie. In de vendingwereld is de klantinteractie nu nog vrij basaal. Wij willen een echte connectie creëren tussen mens en machine. Denk aan een aanbod dat aansluit op persoonlijke profielen en individuele behoeften. Daarmee wordt het gebruik van de Healthy Fridge nog waardevoller voor de consument.
AgriFood Capital is de Nederlandse partner van HIGHFIVE en voert het programma uit samen met Brainport Development binnen Next Tech Food Factories. Wil je meer weten over de andere bedrijfsprojecten binnen HIGHFIVE? Lees hier verder: https://ss4af.com/en/highfive/projects?tab=finished