- Startups
- Netwerk
- Voedselverwerking
- Data & Tech

Met Pieter Pot ontketende Jouri Schoemaker een revolutie in verpakkingsvrij boodschappen doen. Onlangs inspireerde deze oprichter en CEO van Pieter Pot vele startups met zijn ondernemersverhaal als keynote spreker bij JAM-Talks bij de Jamfabriek in ’s-Hertogenbosch.
Jouri startte het bedrijf vanuit een enorme drijfveer om met een duurzame verpakkingsoplossing de impact op het milieu te verminderen: producten verpakt in glazen potten en flessen met statiegeld. Binnen korte tijd groeide het bedrijf uit van een bedrijf dat lokaal boodschappen bezorgde met een bakfiets tot een landelijk opererend bedrijf met 100 man personeel.
Tijdens zijn keynote vertelde Jouri over het verontrustende onderbuikgevoel op het moment dat een eigen magazijn werd gekocht, gevolgd door het keerpunt waarop alles instortte. Pieter Pot krabbelde op met behulp van vele 'fans' en bedrijven die, net als Jouri, bleven geloven in de missie en het concept. Acht maanden na de doorstart, in november 2024, werd de eerste winstgevende maand bereikt.
“Hoe eerder je fouten maakt, hoe kleiner de fouten zijn en hoe sneller je dus kunt bijsturen.”, besloot Jouri zijn keynote. “En! Verzamel daarnaast niet alleen mensen met succesverhalen om je heen, maar óók mensen die te maken hebben gehad met tegenslagen. Zij kunnen je helpen met de lessen die zij hebben geleerd.”
Pieter Pot wil de meest duurzame online supermarkt zijn. De producten van Pieter Pot zijn verpakt - én geproduceerd - op manieren die zo weinig CO2 uitstoten. Zonder plastic, verpakkingsvrij, composteerbaar, gerecycled of navulbaar. Het productassortiment is gevarieerd en blijft groeien; van zuivel tot groenten, van rijst tot wasmiddelen en nog veel meer. Met de ‘verpieter-me-niet’-producten wil het bedrijf voedselverspilling tegengaan.
JAM-Talks zijn inspirerende kennissessies georganiseerd door Jamfabriek in ’s-Hertogenbosch, dé broedplaats voor innovatieve ondernemers in de foodsector. Tijdens deze bijeenkomsten delen ervaren ondernemers en experts hun inzichten en ervaringen over actuele thema’s binnen de voedselsector met startups. Deze sessies bieden waardevolle kennis en netwerkmogelijkheden voor foodprofessionals die willen groeien en innoveren binnen hun vakgebied. Meer weten over Jamfabriek? Kijk op www.jamfabriek.nl. AgriFood Capital is partner van Jamfabriek.