Alternate Text

Innovatie in de agrifood sector in Noordoost-Brabant centraal tijdens 3e Dutch Agri Food Week

12 september 2017

Tal van evenementen in de regio voor professional en consument

Wat ligt er morgen op ons bord? Door wie wordt dat gemaakt en hoe? Welke vraagstukken, uitdagingen en mogelijke oplossingen brengt dat met zich mee? Die vragen én de antwoorden staan centraal tijdens de 3e editie van Dutch Agri Food Week. Die vindt plaats van 9 t/m 19 oktober 2017. AgriFood Capital laat tijdens Dutch Agri Food Week zien hoe de regio Noordoost-Brabant voorop loopt met innovatie in agrifood.

Veel te beleven in de regio, voor professional en consument
Noordoost-Brabant staat van 9 t/m 19 oktober bol van de evenementen en activiteiten voor food- en agri-professionals en consumenten met belangstelling voor voedsel en voedselproductie. Zij kunnen zien en ervaren hoe we in Noordoost-Brabant met elkaar werken aan innovaties op het gebied van voeding en voedselproductie.

Roel Schutten, directeur van AgriFood Capital: “Met Dutch Agri Food Week maken we de waarde van de agrifood sector in onze regio zichtbaar. Die waarde is niet alleen economisch; het gaat ook om de bijdragen aan en de uitdagingen van de duurzame productie van gezond voedsel. De agrifood sector is de economische motor van Noordoost-Brabant en biedt tal van kansen voor ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen. Dutch Agri Food Week zal ongetwijfeld leiden tot mooie ontmoetingen, een flinke dosis inspiratie en interessante nieuwe samenwerkingen. Het programma biedt daarvoor in elk geval mogelijkheden genoeg!”

Het programma in Noordoost-Brabant
Gedurende Dutch Agri Food Week vinden praktisch elke dag inspirerende events plaats in Noordoost-Brabant, topregio in agrifood. Het programma is hieronder te lezen. Kijk voor het actuele programma op dafw.agrifoodcapital.nl

Maandag 9 oktober

Dáááág tegen Verspilling
Bij Three-Sixty in Veghel bruist het vandaag van de activiteiten rondom het thema Verspilling. Rabobank trapt de dag af, in samenwerking met The Source Shakers, met een deep dive rondom verspilling. Deze meeting is bedoeld voor klanten van Rabobank.
Daarna start de Expeditie Food Waste, een traject waarin agrifood ondernemers in vijf maanden tijd kansen ontdekken en plannen maken om de voedselverspiling binnen hun bedrijf of keten te verminderen en beter te verwaarden. Dit is een initiatief van The Source Shakers en MVO Nederland. ‘s Middags bezoeken scholieren Three-Sixty en de Verspillingsfabriek, in het kader van Open Doors for Talent. En tot slot vindt CEO meets Start-up plaats: AgriFood Capital en OndernemersLift+ brengen kansrijke start-ups uit de regio in contact met CEO’s.

Open Doors for Talent
Leerlingen van ROC De Leijgraaf, ROC Koning Willem I en AOC Helicon gaan op pad om kennis te maken met bedrijven in de regio: Heineken, Hutten (De Verspillingsfabriek) en Sligro. Centraal staan de beroepsbeelden: wat kan ik allemaal doen met mijn opleiding, wat voor functies en stages bieden deze bedrijven en hoe ziet een carrière er mogelijk uit? AgriFood Capital organiseert deze dag, met ondersteuning van de BZW.

Maandag 9 en dinsdag 10 oktober

Duurzaam Cuijk
De gemeente Cuijk nodigt iedereen uit voor Duurzaam Cuijk, van 1 tot en met 10 oktober 2017. Tijdens de tiendaagse kan heel Cuijk proeven van de mogelijkheden die voor hun neus liggen om duurzamer te leven. Er zijn activiteiten rondom duurzame energie, voedsel, bewegen en een gezondere leefomgeving en natuur. Duurzaam Cuijk start al op zondag 1 oktober. De laatste twee dagen van de tiendaagse vallen samen met Dutch Agri Food Week. www.cuijk.nl/duurzaam-cuijk

Dinsdag 10 oktober

Keten! in Food. Het onverwachte organiseren
Onverwachte ideeën komen voort uit onverwachte ontmoetingen en leiden tot onverwachte samenwerkingen. P2 creëert onverwachte ontmoetingen voor ondernemers en professionals. http://www.p2.nl/actueel/keten-in-food-2/

Finale campagne Over de vloer bij de boer: Pimp My Farmshop Boerenbedrijven konden zich opgeven voor Pimp My Farmshop en maakten zo kans op een metamorfose van hun boerderijwinkel. Op 10 oktober presenteren de tien finalisten hun toekomstplannen en selecteert een jury die ene boer wiens boerderijwinkel wordt gerestyled.

Woensdag 11 oktober

Finalediner Keukenbazen
Finalediner van Keukenbazen - de leukste en spannendste kookwedstrijd voor kinderen van 10 tot 12 jaar uit 17 gemeenten in Noordoost-Brabant. Tijdens een feestelijk diner op het Provinciehuis in ‘s-Hertogenbosch - wordt de winnaar van de Keukenbazen Battle 2017 bekend gemaakt. De burgemeester van de winnende gemeente wordt SmaakBurgemeester van Nederland. Albert Verlinde praat de avond aan elkaar. Vier dagen eerder, op zaterdag 7 oktober, koken de zeventien teams die in hun gemeente wonnen hun hoofdgerecht al voor de vakjury. Die bestaat uit onder andere de jonge Brabantse super chefkoks Jermain de Rozario en Jan van Hout.
www.keukenbazen.nl

Donderdag 12 oktober

We Are Food 2018 - Brabantse Keukens
Een kijkje in de keuken van We Are Food 2018. In 2018 is Brabant Europese Regio van de Gastronomie. De voorbereidingingen zijn in volle gang. Met We Are Food maakt de Provincie Brabant werk van innovatie op het gebied van voedsel en gastvrijheid. Ondernemers die willen werken aan vernieuwing van de sector konden zich tot 15 juni 2017 aanmelden voor een ‘Brabantse Keuken’, een themamaand in het teken van vernieuwing op een specifiek onderwerp binnen de agrifood sector. In totaal krijgen tien Brabantse Keukens in 2018 gestalte, met onderwerpen als Verspilling, Community Farming, Datafood en Gastvrijheid. Vandaag geven de tien Brabantse Keukens een eerste inzicht in de plannen voor 2018. Maar ze nodigen ook uit om te bekijken hoe andere partijen op deze maand aangesloten kunnen worden.

Bestuurlijke Regiodag Noordoost-Brabant
De bestuurders van de Regio Noordoost-Brabant komen bij elkaar voor hun Regiodag, die dit keer plaatsvindt in Haaren. Hier draagt ook de SmaakBurgemeester van 2016, Antoine Walraven van Mill en Sint Hubert, zijn Keukenbazen-ambtsketen over aan de SmaakBurgemeester van 2017.

Workshop suiker- en zoutvermindering
De BOM, Agrifood Capital en REWIN organiseren deze workshop over suiker- en zoutvermindering voor voedselproducenten, toeleveranciers, telers en kennisorganisaties. Alternatieve ingrediënten en technologieën staan centraal.
dafw.nl/workshop-suiker-en-zoutvermindering

Donderdag 12 en vrijdag 13 oktober

Food100
Food100 koppelt talent met invloed. 50 ‘changemakers onder 30’, en 50 ‘gamechangers boven de 30’ ontmoeten elkaar voor inspiratie, kennisdeling en vooral: samen aan de slag! Na het event lopen de 50 jonge changemakers mee als ‘CEO for a Day’ in de bedrijven of projecten van de ervaren gamechangers. Onderdeel van het programma is een sessie met Jacqueline Pieters van Rabobank Banking for Food Inspiration Centre.
food100.nl

Vrijdag 13 oktober

Skills Lab Project
Huis van de Brabantse Kempen initieert in samenwerking met HAS Den Bosch het Skills Lab Project. Vandaag is de kick-off van dit project, met het thema Transitie van de agrarische sector.

Zaterdag 14 oktober

Kom op het erf: Peter's Farm
Agrarisch ondernemers in heel Nederland zetten hun deuren open voor het publiek. Zo ook de familie Derks in Sambeek: zij hebben een kalverhouderij onder het merk Peter's Farm. Thieu en Doreth Derks vertellen tijdens de toer alles over het diervriendelijke Peter’s Farm systeem.

Zaterdag 14 en zondag 15 oktober

Arrangement ’n Goei Leven in het Land van Cuijk
Tweedaags arrangement voor foodliefhebbers die graag willen kennismaken met de bijzondere producten én ondernemers van het Land van Cuijk. Met onder meer een Foodtour door de regio, een kookworkshop en een bezoek aan het Pluk & Oogstfeest. arrangementen.landvancuijk.nl

Zondag 15 oktober

'n Goei Leven Land van Cuijk
Presentatie van het programma 'n Goei Leven. Lekker eten, met passie gemaakt en ook nog eens gezond. Overal: Bij de boer, in restaurants, op scholen, in de supermarkt, op festivals, in de voetbalkantine, bij de slager en zelfs bij de mensen thuis. Het streven is dat alle 90.000 inwoners van het Land van Cuijk meedoen en ervan gaan genieten!
‘n Goei leven in het land van Cuijk
info@rbtlandvancuijk.nl

Pluk en Oogstfeest Land van Cuijk
Met een Smaakmarkt met 50 Land van Cuijkse ondernemers en hun streekproduct, wildpluk-wandelingen, live-cooking, workshops van de lokale bierbrouwerij en fruittelers, de Kennisweide 'Boeren anno nu'. Op Kasteel Tongelaar.

Maandag 16 oktober

Eat Your Heart Out
In het Paleiskwartier in ’s-Hertogenbosch vindt van 16.00 tot 20.00 uur Eat Your Heart Out 2017 plaats. Aan ‘de langste tafel’ gaan de deelnemers aan de hand van een Wereldvoedselmaaltijd de uitdagingen van Voedselzekerheid langs. Ze praten over wat jongeren kunnen betekenen om de uitdagingen op dit gebied op te pakken. Ook laat EYHO zie wat zij met jongeren aan het doen zijn om te zorgen dat we de juiste skills (niet alleen uit de traditionele agrifoodsector) betrekken om de agrifood sector (internationaal) toekomst te geven. Tijdens EYHO zal een aantal initiatieven bekend worden gemaakt die dit invulling gaan geven en die EYHO Festival 2018 een voedingsbodem geven. Eat Your heart Out

Maandag 16 en dinsdag 17 oktober

Food Inspiration Days
Hét inspiratie-evenement voor professionals in de horeca en foodservice, waar zij letterlijk in aanraking komen met de foodtrends van morgen. Het event biedt inspiratie op het gebied van food, consumententrends, nieuw ondernemerschap en businessmodellen. Thema dit jaar is ‘The perfect serve. The end of good enough’. foodinspirationdays.com

Donderdag 19 oktober

Pionieren in de AgriFood Proeftuin
Land van Cuijk en Agro As de Peel organiseren deze bijeenkomst voor bedrijven, belangengroepen en overheden. Vernieuwers in de Agro As de Peel Proeftuin en Land van Cuijk vertellen hun verhaal in een korte pitch. Daarna is er gelegenheid om informeel door te praten tijdens het jaarlijkse ‘Patécafé’ en om nieuwe projectplannen te maken. Pionieren in de agrifood proeftuin

DAFW-netwerkapp: verbinding, ontmoeting, inspiratie
De Provincie Noord-Brabant faciliteert dit jaar samen met AgriFood Capital de DAFW-netwerkapp, bedoeld om de verbinding tussen professionals op Dutch Agri Food Week te versterken. Professionals kunnen via de app o.a. inspiratie opdoen, discussies aangaan en afspraken maken om elkaar tijdens de Week te ontmoeten.

Dank aan:
Dutch AgriFood Week in Noordoost-Brabant is mogelijk dankzij Rabobank, De Provincie Noord-Brabant en het enthousiasme van ondernemers, overheden en kennisinstellingen in AgriFood Capital.