Bo Pennings van Wux helpt ondernemers vooruit in de AI-revolutie

Bo Pennings van Wux helpt ondernemers vooruit in de AI-revolutie

Op zijn 21e startte Bo Pennings met Wux, een full-service bureau dat ondernemers helpt digitaal te groeien. In rap tempo groeide het bedrijf uit tot een regionale innovatieversneller voor het mkb, met name op het gebied van AI. Zijn paradepaardje: een zelf ontwikkeld programma, waarmee bedrijven stap voor stap AI omarmen. “Zo’n adoptieproces gaat om meer dan techniek”, zegt hij. “Het draait vooral om mensen. En die zien AI vaak nog als een bedreiging.”

Het ondernemen zat er bij Bo jong in. “Ik vroeg me als kind al af waarom mijn vader niet voor zichzelf werkte. Dat snapte ik gewoon niet.” Op zijn twaalfde was hij al bezig met programmeren en allerlei handeltjes. De keuze voor een studie Informatica was een logische. Al tijdens die studie richtte hij Wux op. “Ik wilde een korte en krachtige naam die goed blijft hangen. Meerdere klanten dachten dat Wux staat voor Web User eXperience. AI ook trouwens. Dat vond ik wel een goeie, dus die houden we erin.”

Geen losse puzzelstukjes 

Nu, zeventien jaar later, staat er een bloeiend full-service digital agency. Oftewel: alle disciplines onder één dak. Van advies, strategie en webdesign tot apps en het hele scala aan online marketing. “Bij ons dus geen vingerwijzen naar andere bureaus of losse puzzelstukjes die nog gelegd moeten worden”, zegt Bo. “Al die diensten horen bij elkaar en regelen we gewoon voor de klant.”

Die klanten zijn vooral nichebedrijven die hun omzet halen uit de online omgeving. Bo noemt als voorbeeld VebaBox in Uden, dat koelboxen op maat maakt die je zo in een bestelbus schuift. “Wij bouwden een configurator waarmee hun klanten zelf een koelbox kunnen samenstellen. Zodra iemand zijn configuratie afrondt, rolt de offerte er automatisch uit.” Een ander voorbeeld is Cakeprint in Wanroij, dat eetbare prints produceert voor op cakes en taarten. Wux ontwikkelde de configurator waarmee de klant zelf in een paar stappen de prints kan ontwerpen. 

 

‘We staan nog maar aan het begin van een heel nieuw tijdperk’

 

Website van het Jaar 

Naast Wux heeft Bo nog zes andere bedrijven, waarvan een aantal zelf ook geld verdient via websites. Het bekendste: schoenen.nl, een 100% geautomatiseerde vergelijkingssite voor schoenenleveranciers. “We verkopen zelf geen schoenen, maar vergelijken het aanbod”, vertelt Bo. “De bezoeker kan zo heel makkelijk vinden waar welke schoenen nog op voorraad zijn, in welke maat en wat ze kosten. Dat kan in de sale zo € 60 tot € 80 euro schelen.” Alles wat bezoekers zien – de data, het aanbod, de productinformatie – wordt gegenereerd zonder menselijke tussenkomst. Het leverde Wux in 2025 de Website van het Jaar-award op in de categorie Fashion & Beauty. 

Speelveld verandert

Lang stond de schoenenwebsite op Google op nummer één als bezoekers zochten op schoenen. Door de opkomst van Generative AI – zoals ChatGPT, die zelf nieuwe content kan creëren – is het speelveld sterk aan het veranderen. “Ook wij worden dus uitgedaagd om te innoveren”, aldus Bo. “We staan nog maar aan het begin van een heel nieuw tijdperk. Tools als ChatGPT schrijven niet alleen teksten, maar kunnen ook menselijke opdrachten vertalen naar taken voor zogeheten ‘agents’ die zelfstandig werk uitvoeren. Daardoor worden steeds meer werkzaamheden geautomatiseerd waarvoor tot voor kort nog mensen nodig waren. Dat geldt ook voor óns werk. Vorig jaar waren we klaar om te verdubbelen naar 50 medewerkers. Verdubbelen willen we nog steeds, maar dan in werk, met hetzelfde aantal mensen. Door AI kunnen we nu veel efficiënter werken: die bouwt in een uur wat wij vroeger in veertig uur deden.”

Eigen AI-programma

Deze realiteit creëert bij bedrijven veel onzekerheid, maar ook kansen. Of het nu gaat om een webshop, administratiekantoor of vastgoedbeheerder: iedere ondernemer voelt de hete adem van AI in de nek. “Ze voelen de urgentie en weten dat ze er iets mee moeten”, zegt Bo. “Maar wat dan precies? En hoe? Wij helpen bedrijven om antwoord te krijgen op die vragen.” 

Wux ontwikkelde daarvoor een eigen AI-programma, waarmee bedrijven drie fasen doorlopen. Mede dankzij de steun van AgriFood Capital, maken inmiddels tientallen bedrijven in de regio er gebruik van. 

 

‘Binnen de regio werken bedrijven veel samen. Dat past ook bij ons.’

 

Verschil maken

De eerste fase is een inspiratiesessie voor het hele team: wat kan er al met AI, hoe werkt het en welke kansen en bedreigingen zijn er? In een discovery workshop brengt Bo vervolgens samen met de medewerkers in kaart waar AI waarde kan toevoegen. De laatste fase is de implementatie van de tools. “We noemen dit niet voor niets de adoptiefase”, zegt Bo. “Verandering is voor veel mensen lastig. Daarom moet de implementatie heel zorgvuldig gebeuren, met respect voor de medewerkers die ermee te maken krijgen. Gelukkig zijn er veel ondernemers die dit ook belangrijk vinden.”

Om de AI-expertise van Wux extra te profileren, is Bo bezig met een aparte bv onder de naam Wux AI. “Dit is waarin wij als bedrijf verschil maken.”

Doenersmentaliteit

Wat maakt Noordoost-Brabant voor hem de ideale regio om te ondernemen? “In de Randstad zouden we een van de velen zijn. Hier in de regio is er geen ander bedrijf dat de slag naar AI al zo heeft gemaakt als wij. We hebben daarin een flinke voorsprong, en dus een heel sterke positie. Er heerst hier ook een echte doenersmentaliteit: hard werken en flink aanpakken. En het is hier ‘ons kent ons’. Binnen de regio werken bedrijven veel samen. Dat past ook bij ons.” 

Die regionale verbondenheid is ook precies waar de samenwerking met AgriFood Capital is ontstaan. “AgriFood Capital helpt ons signalen op te halen in bedrijven. Waar liggen de vragen? Waar de kansen? Dat is enorm waardevol.”

Bo’s tip

“Niet afwachten, maar doen. Zeker als het om AI gaat. Toen ze de auto uitvonden, gingen ze ook niet eerst overal vangrails neerzetten. Je gaat rijden, je kijkt waar het misgaat, en dan bouw je veiligheid in. Dat geldt ook voor AI.”