Alternate Text

Jonge foodvernieuwers maken toekomstdromen versneld waar

17 december 2019

Programma JUMP van AgriFood Capital, Rabobank, HAS Hogeschool en Sligro in januari van start

‘Blijf dromen, start met doen’ is het motto van JUMP dream accelerator. Dit is het nieuwe jaarprogramma waarmee jonge foodvernieuwers de kans krijgen om hun dromen over het voedsel(systeem) van morgen versneld te realiseren. Tien van hen pitchten afgelopen vrijdag in Den Bosch hun ideeën. Vijf starten in januari 2020 met het programma.

Luuk van der Rijt en Ivo van Dijk zijn twee van de vijf. Ivo startte driekwart jaar geleden met Dreugworst. Hij maakt droge worst van vlees dat normaal wordt beschouwd als restproduct, afkomstig van oudere zeugen. Zijn product ligt al bij 22 delicatessenwinkels. Varkensboeren die aan hem leveren krijgen een meerprijs, voorwaarde is dat ze de extra opbrengst investeren in het verduurzamen van hun eigen bedrijf.

Ivo: “Ik wil Dreugworst naar een volwassener fase brengen. Distributiekanalen vinden, de acquisitie efficiënter inrichten en mijn verhaal beter en meer naar buiten brengen. Ik kan veel hebben aan coaches die me helpen structuur aan te brengen en die weten hoe je een merk opbouwt. Ik kijk ernaar uit om met hen en met andere start-ups aan de slag te gaan.”

Luuk pitchte zijn Cocktailparels: parels gevuld met cocktailsmaken, die de consument zelf kapot prikt in zijn glas om mee te mixen. Met of zonder alcohol, dat is aan de gebruiker. Beleving, genot en gemak zijn de pijlers. Luuk: “Ik ben super blij dat ik mag starten met JUMP. Ik denk dat dit programma me heel veel kan brengen.”

Luuk wil zijn product medio 2020 lanceren in de horeca en van daaruit de stap maken naar de retail of andere distributiekanalen. “Ik hoop op coaches die me kunnen helpen dit avontuur aan te gaan. Iemand met een groot netwerk en misschien iemand die zelf een start-up heeft (gehad) en die die wereld heel goed kent.”

Op het podium
De afgelopen weken stuurden tientallen jonge foodvernieuwers hun droom in. Na een eerste selectieronde pakten tien van hen afgelopen vrijdag het podium voor een panel van professionals bestaande uit Roel Schutten (AgriFood Capital), Gemma Schneemann (Sligro), Martin Houben (Rabobank), Liz Chermin (HAS), Monique Schuurmans (Scout) en Hans Steenbergen (Food Inspiration). Zij beoordeelden de pitchers op onder meer de relevantie van hun plan voor de maatschappij, de realiseerbaarheid en de verwachte impact. Ook moesten de kandidaten het panel overtuigen van hun eigen toegevoegde waarde in het plan.

Betekenisvol ondernemen
Roel Schutten, panelvoorzitter: “We hebben vrijdag hele mooie producten en concepten gezien die het verdienen om een accelaratie te krijgen. Wat ons opviel, was de drive van de deelnemers: ze willen allen betekenisvol ondernemen. Ze willen bijdragen aan het maatschappelijk belang en weten dit te vertalen in concrete oplossingen. De tien pitchers hebben ondanks hun jonge leeftijd al veel bereikt. JUMP gaat vijf van hen nu helpen om écht impact te kunnen maken.”

Topexpert als mentor
Naast Ivo en Luuk starten Chantal van der Noordt, Danny Joosen en Folkert de Jong met het programma. De vijf krijgen elk een jaar lang een persoonlijke mentor, een topexpert die hem of haar op inhoudelijk vlak begeleidt. De talenten wacht een intensief, uitdagend jaar vol inhoudelijke en persoonlijke coaching, pressure cooker sessies rondom vraagstukken waarmee zij kampen, een Food Bootcamp en inspiratie van professionals en hun collega-JUMPers. Tijdens Dutch Food Week 2020 presenteren de vijf deelnemers de eerste uitkomsten van hun traject.

Over JUMP
In het jaarprogramma JUMP krijgen vijf jonge foodvernieuwers de kans om hun ambities versneld waar te maken. Topexperts begeleiden hen om het beste uit zichzelf en hun plannen te halen. JUMP is een initiatief van AgriFood Capital, Rabobank ‘s-Hertogenbosch, HAS Hogeschool en Sligro Food Group. Lees hier meer over JUMP. Volg JUMP via #JUMPfooddream.