Het Voedselpodium zet lokale voedselhelden in de spotlights
  • Ondernemers
  • Startups
  • Netwerk
  • Skills & talent

19 maart 2024

Het Voedselpodium zet lokale voedselhelden in de spotlights

Samen met compagnon Pijke Driessen geeft Maaike van Rennes voedsel een podium. Er zijn namelijk zóveel mooie en leerzame verhalen te vertellen over voedsel. Waar komt het vandaan? Hoe wordt het geteeld of gemaakt? En hoe verwerk je het in gerechten? Met Het Voedselpodium willen Maaike en Pijke de algemene kennis over voedsel verbeteren, zodat mensen zelf betere keuzes kunnen maken. 

Voor hun eigen gezondheid, voor de portemonnee en voor een duurzamere wereld. Met Het Voedselpodium is Maaike is een van de deelnemers aan het tweede JUMP-traject.

Bruine koe

Maaike en Pijke delen niet alleen hun liefde voor voedsel, maar ook dezelfde visie over de voedselketen. Maaike: “Wij kunnen onszelf soms best eens frustreren over de algemene kennis over de voedselketen die ontbreekt. Een vriendin van ons heeft bijvoorbeeld best lang gedacht dat chocolademelk van een bruine koe komt. Dat werd haar ooit als grap verteld, en omdat ze niet in aanraking kwam met de productie ervan, is ze dat blijven geloven.”
 

Inspiratie uit de Betuwe

Maaike en Pijke groeiden allebei op in de Betuwe. “In de Betuwe is er steeds meer te doen rondom voedsel en de herkomst ervan. Dit willen wij voor heel Nederland zichtbaar gaan maken. Zo kwamen we op het idee voor Het Voedselpodium”, vertelt Maaike. “We hebben iedere dag voedsel nodig, terwijl veel mensen niet eens weten waar het vandaan komt. Neem de oorlog in Oekraïne als voorbeeld. Pas toen werd het voor mensen duidelijk dat onze grootste graanvoorziening en zonnebloemolie uit Oekraïne en Rusland komen, dat wisten we voorheen niet.”
 

 

Het Voedselpodium zet lokale voedselhelden in de spotlights

Lokale helden een podium geven


Al tijdens hun studie Food Innovation aan HAS green academy worden de eerste kenmerken van Het Voedselpodium zichtbaar. Maaike: “Met Het Voedselpodium willen we lokale helden een podium geven. Met het juiste beeldmateriaal en woorden komen we dichter bij een eerlijke en transparante voedselketen, er is namelijk zoveel moois te vertellen en te zien.” 

Het Voedselpodium wordt een online kanaal waarin Maaike en Pijke video's delen over de herkomst van ons voedsel, en de verhalen achter ons voedsel dit gecombineerd met gerechten. Zo hopen ze de voedselketen een stuk duidelijker te maken voor de consument. “Onze doelgroep is natuurlijk heel breed, maar qua kanalen zetten we in op Instagram en TikTok. Hierdoor verwachten we voornamelijk Gen-Z en millennials te bereiken. We zijn nu druk bezig met het maken van filmpjes”, vertelt Maaike.

Meer kennis leidt tot betere keuzes


“Er bestaan natuurlijk al veel programma’s over voeding, maar vaak word je dan als kijker één kant opgestuurd. Wij willen de voedselketen van alle kanten bekijken, zodat onze kijkers zelf een mening kunnen vormen,” vertelt Maaike. “De ossenstaartsoep in de supermarkt is bijvoorbeeld heel anders dan die bij een lokale slager.” Met de opgedane kennis kunnen mensen dan een betere, gezondere en soms ook goedkopere keuze bij het kopen van voedsel. Maaike: “Bijvoorbeeld door seizoensgroenten te kopen. Dit is beter voor de eigen portemonnee en ook voor het klimaat.”

 

Volop mogelijkheden

“We zijn JUMP gestart met een uitgebreide DISC-analyse en een Ondernemersscan. Voor mij was dit ontzettend interessant en leerzaam, maar ook confronterend. Ineens ligt er een rapport vol met karaktereigenschappen: je sterke punten, maar ook wat aandachtspunten. Ik heb daar veel aan gehad”, vertelt Maaike. “JUMP heeft me daarnaast laten zien dat er veel mogelijkheden zijn voor bijvoorbeeld investeringen en subsidies. Ook het netwerk van de partners is ontzettend groot. Ik hoef maar een appje te sturen als ik een deskundige zoek in een bepaalde hoek, en er komt vrijwel meteen een reactie.”
 

Inspirerende sessies

Tijdens het JUMP-traject zijn er diverse sessies waaraan de jonge talenten deelnemen. Maaike: “De sessie met Chantal Engelen van Peas of Me vond ik heel inspirerend. Ze is ontzettend eerlijk. Over hoe ze zich voelt als jonge ondernemer, en hoe ze kijkt naar het voedselsysteem. Chantal heeft veel kennis over ons voedsel én ontzettend veel lef. Ik heb haar daarna gevraagd om samen te sparren over het Voedselpodium en dat gaf goede inzichten over het opzetten van ons bedrijf, maar vooral over onze missie.”
 

Kwaliteit boven kwantiteit

“Aan het eind van JUMP willen we ons concept strak hebben staan. Denk hierbij aan verschillende formats, ideeën over een verdienmodel, een verbreed netwerk en verschillende uitgewerkte filmpjes. Maar kwaliteit boven kwantiteit. We zoeken nog bedrijven uit de agrarische sector om te filmen… We komen graag langs!”
 

JUMP Dream Accelerator is een initiatief van AgriFood Capital, Stichting Goeie Grutten, HAS Green Academy, Sligro Food Group en Rabobank. JUMP biedt studenten, young professionals en jonge ondernemers de kans om hun ideeën voor een duurzamer voedselsysteem waar te maken. Het unieke programma is dé kickstart en accelerator voor de realisatie van grote dromen, uitdagingen en oplossingen om de geijkte voedselsystemen te veranderen. Meer informatie over JUMP vind je hier.

Ook interessant voor jou

  • Ondernemers
  • Landbouw
  • Voedselverwerking

FoodNL vraagt aandacht voor urgente voedselthema’s in Brussel

24 mei 2024
  • Ondernemers
  • Startups
  • Netwerk
  • Landbouw
  • Voedselverwerking

Laatste week voor inschrijving Food100

23 mei 2024
  • Ondernemers
  • Studenten
  • Netwerk
  • Landbouw
  • Voedselverwerking
  • Data & Tech

Brabantse Food Alliantie lanceert ‘Proef het nieuwe Bourgondisch in Brabant’

22 mei 2024