Beste baankansen en salaris met MBO-opleiding procesoperator

25 januari 2018

Week van de procestechniek 22 t/m 26 januari 2018

De opleiding procestechniek biedt op dit moment de beste positie op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit recent onderzoek van het UWV in samenwerking met Maastricht University. De afgestudeerden met deze opleiding verdienen het meest van alle MBO-opleidingen. Ook heeft bijna iedereen een vaste baan in dit vakgebied. Het onderzoek betekent goed nieuws voor de opleiding in Noordoost-Brabant. In deze regio werken bedrijven met ROCs succesvol samen aan een opleiding met goede baanperspectieven voor procesoperators.

De economie trekt weer aan en de werkgelegenheid neemt toe. Vraag en aanbod sluiten echter steeds minder op elkaar aan, vooral in de zorg, ICT, bouw en logistiek. Terwijl elk jaar weer nieuwe bloemhandelaren en creatief therapeuten afstuderen, zitten werkgevers te springen om verpleegkundigen of procestechnici. Eén op de vijf afgestudeerden heeft spijt van de gekozen opleiding omdat ze geen werk kunnen vinden. Jongeren die gaan studeren, moeten dus niet alleen kijken naar wat het beste bij hen past maar ook veel meer naar baanperspectieven.

Procesoperator beste kansberoep
In de periode 2012-2017 vroegen onderzoekers van het UWV en Maastricht University aan afgestudeerden of ze werk hadden, of dat in hun vakgebied was en of ze een vast of flexibel contract hadden. Uit dit onderzoek blijkt dat afgestudeerden op MBO-niveau als procesoperator de beste positie op de arbeidsmarkt hebben, het meeste verdienen van alle mbo-afgestudeerden en vrijwel allemaal een vaste baan hebben. Procesoperator is hiermee het beste kansberoep op MBO-niveau.

Bedrijfsleven en onderwijs samen in procestechniek in Noordoost-Brabant
In Noordoost-Brabant is de vraag naar procesoperators ongekend hoog. Dat kan ook bijna niet anders want deze regio wordt gekenmerkt door veel maakindustrie. In AgriFood Capital Werkt!,
het arbeidsmarktprogramma van AgriFood Capital, sloegen bedrijven en onderwijsinstellingen met vooruitziende blik enkele jaren geleden al de handen ineen voor een goede, praktijkgerichte procesoperator-opleiding.

Bedrijven als Mars, FrieslandCampina, Heineken, MSD, Vetipak, Omron, Fransen Gerrits en Peka Kroef werken samen met ROC de Leijgraaf, ROC Koning Willem 1 College, het Fioretti en het Elde College aan de instroom van jong, technisch talent in de opleidingen en aan de kwaliteit van de technische operatorberoepen. Jongeren die een opleiding procestechniek of maintenance op deze MBO’s volgen, kunnen met hun diploma meteen aan de slag bij een van genoemde bedrijven. Ook biedt het MBO-diploma procestechniek voldoende mogelijkheden om door te leren via bijvoorbeeld het HBO.

Meer informatie over deze opleidingen of het samenwerkingsverband tussen bedrijven en onderwijsinstellingen in Noordoost-Brabant is te vinden op www.whatsprocess.nl.

Week van de Procestechniek
De Week van de Procestechniek is een nationaal event dat jaarlijks in week 4 wordt georganiseerd. Tijdens deze Week maken duizenden vmbo-leerlingen kennis met interessante beroepen in de procesindustrie. Ook dit jaar doen hier weer bedrijven en opleidingen uit Noordoost-Brabant aan mee.

Voor informatie over de opleidingen procestechniek en het samenwerkingsverband tussen bedrijven en onderwijsinstellingen: Jan Klein Hulze van ROC de Leijgraaf, tel: 06-21489464, e-mail: jan.kleinhulze@leijgraaf.nl.

Voor de bron van bijgevoegde infographic: recente publicatie van NOS op 3 over de waarde van opleidingen op MBO en HBO-niveau