Estafettestokje voor werkgevers naar chocolaterie Christian in Oss

22 maart 2019

Het Keep on Learning Estafettestokje ging deze maand naar Christian Chocolaterie en Patisserie in Oss. Deze symbolische trofee is een erkenning voor de manier waarop dit bedrijf medewerkers en vele leerlingen in staat stelt om zich te blijven ontwikkelen. Hierdoor geeft de chocolaterie steeds weer nieuwe impulsen aan het vak van patissier. Keep on Learning is een initiatief van AgriFood Capital Werkt!, het regionale arbeidsmarkt-programma van Noordoost-Brabant.

Eigenaar Chris van Kempen (53) nam het Keep on Learning estafettestokje in ontvangst. De trotse patissier breekt een lans voor vakmanschap in zijn branche. Zelf draagt hij hier een flinke steen aan bij door jongeren in zijn zaak op te leiden en enthousiast te maken voor het vak. Christian Chocolaterie heeft 12 medewerkers in vaste dienst en gemiddeld zo’n vier leerlingen. Samen maken ze elke dag vele bonbons, gebakjes en koekproducten die als zoete broodjes over de toonbank gaan.

De fijne kneepjes
Chris van Kempen heeft zelf in de jaren ’80 de vakschool in Wageningen gedaan. In de jaren erna volgde hij verschillende management- en vaktechnische cursussen. Blijven leren vindt hij zeer belangrijk, vooral om de vakkennis op peil te houden. “Ik wil mensen prikkelen en motiveren door ze de fijne kneepjes van ons prachtige vak bij te brengen,” zegt de patissier.

Christian Chocolaterie en Patisserie is een gewaardeerd stagebedrijf. Jongeren van verschillende opleidingsniveaus komen hier om het vak van patissier of banketbakker te leren. Chris’ vakmanschap en enthousiasme werken aanstekelijk want een aantal leerlingen is na de opleiding gebleven. “Degene die nu de leiding in de zaak heeft, is bij mij gestart als BBL-leerling,” vult Chris aan. “Ik vind het erg mooi om te zien dat hij nu ook mensen opleidt. En daar leer ík ook weer van.”

Eigen opleiding
Hij ziet op dit moment een tekort aan banketbakkers en patissiers met vakinhoudelijke kennis is. Dat tekort lijkt alleen maar groter te worden. De patissier denkt er wel eens aan om in de toekomst een eigen unieke opleiding te ontwikkelen. Chris: “Vakmanschap vraagt veel aandacht. Kennis over hoe bepaalde dingen gemaakt worden, moet je blijven ontwikkelen én doorgeven, dat blijft niet bewaard met machines.”

Bekijk hier het filmpje van Christian Chocolaterie en Patisserie.

De Werkgeversestafette is een onderdeel van de campagne Keep on Learning gericht op werkgevers en werknemers in Noordoost-Brabant. Het Estafettestokje wordt doorgegeven van werkgever naar werkgever. Door deze estafette worden werkgevers en hun initiatieven op gebied van duurzame inzetbaarheid in de schijnwerpers gezet. Eerder ging het stokje al naar Vion (Boxtel), Metaal- en Lastechniek Nijnsel (Sint Oedenrode), Sint Jozefoord (’s-Hertogenbosch), Hutten (Veghel), Kemkens (Oss) en Van den Bosch Transporten (Erp). Kijk hier voor alle stokjeshouders.

Chris van Kempen, eigenaar Christian Chocolaterie en Patisserie