Hoe voorkomen we tekorten op de arbeidsmarkt?

29 juni 2017

De actualiteit op de arbeidsmarkt zegt genoeg: er is een tekort aan goed gekwalificeerd personeel. Hoogste tijd voor ondernemers in de regio Noordoost-Brabant om actie te ondernemen en naar de toekomst te kijken met Strategische Personeelsplanning. Afgelopen dinsdag organiseerden AgriFood Capital Werkt! en werkgeversorganisatie BZW een speciale ontbijtsessie in Dome-X in Oss over dit onderwerp. De bijeenkomst werd bijgewoond door zo’n 20 enthousiaste ondernemers uit de regio Oss.

De ontbijtsessie werd positief ontvangen door de aanwezige ondernemers waaronder de heer van Ginneken van Dalco die uitleg kreeg hoe zijn bedrijf in de toekomst kan inhaken op zijn vraag “Hoe kunnen we met de huidige bezetting meer doen in de toekomst?”. De sessie toonde aan dat het vraagstuk rond personeelstekort erg leeft bij ondernemers. Concrete vragen van aanwezigen waren bijvoorbeeld ‘Hoe kom ik aan goede vakmensen en hoe houd ik ze in mijn bedrijf? ‘of ‘Hoe benaderen we een andere doelgroep?’. Kees van Geffen, wethouder Arbeidszaken van Gemeente Oss, benadrukte dat ondernemers samen moeten optrekken als het om Strategische Personeelsplanning gaat om een toekomstbestendige arbeidsmarkt te kunnen waarborgen.

Quickscan en persoonlijke begeleiding
Het programma Strategische Personeelsplanning is een initiatief van AgriFood Capital Werkt! en de werkgeversorganisatie BZW. Het is een kans voor iedere onderneming om huidige én toekomstige arbeidsmarktvraagstukken voor te zijn. Een aantal bedrijven nam in 2016 al deel aan de pilot van het programma. De tijd is rijp om SPP verder in de regio uit te rollen. Bedrijven moeten strategisch aan de slag gaan om het personeelsbestand te koppelen aan bedrijfsstrategie.  Dit kan al met een quick scan en persoonlijke begeleiding van één van de partners.“Bij de uitvoering van Strategische Personeelsplanning  is een duidelijk projectafbakening en commitment vanuit de organisatie van groot belang “, aldus Gerbert Wubs van BZW Noordoost-Brabant.

De volgende ontbijtsessie vindt plaats op 26 september a.s. bij Toekomst schoonmaakbedrijven in Schijndel. Geïnteresseerde ondernemers kunnen zich aanmelden via lucbroos@zonnet.nl.